美術品のポジショニング|Positioning of Art|2021/07/13
美術の素人のボクが学芸員の方にアレコレ聞いたことを「藤田美術館入門50選」でまとめている。その中で美術鑑賞のボクなりのポイントがわかってきた。美術品自体の価値や美しさも大切もあるけれど、美術品のポジショニングだ。それぞれの美術品が、どの時代のもので、歴史上のどの人物が関与しているか、その時代の中でどのような意味を持つのかなど、美術品の背景を自分なりにポジショニングしてみる。すっかり忘れていていたけれど、中学校で学んだはずの歴史が断片的に思い出される。そんな断片が会を重ねるにつれジグソーパズルのように次第にカタチになってくる。そしてそのポジショニングが自分の中のコンパスになってくる。前回は千利休に楽茶碗、今日は大伴家持に紀貫之。、、、ああ、もっと知りたいけど50選まであと残り7作品。100選にしておけばよかった。(絵と文:サカキテツ朗)
I have summarized what I heard from a curator as an amateur of art in "Fujita Museum Introductory 50 Selections". In that process, I came to understand the points of art appreciation. The value and beauty of the work of art itself is important, but I think it is also important for the positioning of the work of art. I try to position the background of each work of art in my own way, such as which era each work of art belongs to, which person in history is involved in it, and what it means in that era. I completely forgot, but the history I should have learned in junior high school is recollected in fragments. As such fragments meet, they gradually take shape like jigsaw puzzles. And that positioning becomes a compass within me. Last time, Sen no Rikyu and Raku tea bowls, and today, Otomo Iechi and Ki no Tsurayuki. Ah, I want to know more, but there are 7 works left until 50 selections. I should have selected 100. -Text and illustration by Ted Sakaki
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