旬なタイミング|Best Timing|2020/12/17

新しい藤田美術館の建物の見所の一つに壁の漆喰がある。蔵の扉のある正面の壁全体で、昔の蔵を思わせる伝統的な工法だ。手がけた左官職人の久住さんに話を聞くと、10人くらいの職人さんが一気に仕上げる必要があるという。それぞれの職人さんの熟練度、体力、集中力が一つに揃わないとできない。今回はそれがベストなタイミングで行うことができたけれど、10年後にはそれらが揃うかどうかわからない。人の手によるものだからこそ作品には旬なタイミングがあるのかもしれない。機械による単なる均一さではない、人の手による作品をじっくりと味わってみよう。(絵と文:サカキテツ朗)
One of the highlights of the new Fujita Museum building is the plaster on the walls. The entire front wall with the warehouse door is a traditional construction method reminiscent of the old warehouse. Mr. Kusumi, a plasterer who worked on it told it needed about 10 craftsmen to make it all at once. It could not be done unless each craftsman has the same skill level, physical strength, and concentration. This time he was able to do it at the best time, but he was not sure if it will be available in 10 years. The work may have the best timing because it is made by human hands. Let's take a closer look at the work by human hands, which is not just the uniformity by machine. -Text and illustration by Ted Sakaki